tirsdag den 20. november 2012

Célestin Freinet

-Født 1896 i Provence.
-Død 1966 i Vence.
-Gift med Eilse (kunster)
-Deltog I 1. Verdenskrig, fik en lungeskade.
-Første lære job var i Bar-sur-loup.
...
- I 1940 blev han arresterede og sad I koncentrationslejre i 21 måneder.

Barnesyn/ menneskesyn.
-Respekt for barnet/ indiividet, og for individets særpræg og særlige udvikling.
-Barnet skal have mulighed for og eksperimentere, det er nødvendigt for at opbygge selvregulering og selvforvaltning.

Grundlæggende værdier.
-Alle børn skal have lige muligheder for og udvikle og udfolde sig.
-Kollektivet skal ikke påføres udefra, men opstå indefra som en nødvendighed.
-Alle færdigheder udspringer af arbejde.
-Processen er lige så vigtig som produktet.
Arbejde, udtrykket, det famlende eksperiment fra individualisme til kollektivisme.

Målet med opdragelse/pædagogikken.
-At barnet kommer til og forstå sig selv igennem egne effaringer og erfaringer i fællesskabet.
-At lære positive/negative følger af egne insats.
-At lære nødvendigheden af samarbejde.
-At lære om ansvarlighed gennem arbejde med et fælles projekt, ikke kun for sin egne skyld, men for alles.

Forholdet mellem voksne/professionel og barn/bruger.
-Den voksne har en ledende observatøv rolle.
-Den voksne skal respektere og vejlede barnet.
-Den voskne skal hjælpe barnet med og gøre læring overskueligt.

Metode/midler til og opnå målet.
-Lære af egne erfaringer.
-Tage udgangspunkt i barnets interesser og behov( ugeskema)
-Lære børnene at stille spørgsmålstegn.
-At lære børenne indsigt ved at lade dem famle.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar